Klachten en Vertrouwenspersonen
Klachten en Vertrouwenspersoon:
Wet maatschappelijk ondersteuning, Beschermd Wonen en Wet langdurige Zorg.
Klachten:
Alle, bij de CKZ aangesloten zorgverleners doen er alles aan om iedereen de juiste en kwalitatief goede zorg te verlenen. Toch kan het voorkomen dat u niet helemaal tevreden bent met de aan u, of aan uw naasten, verleende zorg. Schroom niet om uw klacht kenbaar te maken want binnen de CKZ wordt een klacht altijd gezien als een kans tot verbetering.
Wij adviseren u uw klacht allereerst te bespreken met uw zorgverleners want een rustig gesprek kan uw ongenoegen soms al oplossen.
Voor cliënten vanuit de WMO, BW en WLZ geldt onderstaande werkwijze:
Wij adviseren u uw klacht allereerst te bespreken met uw zorgverlener want een rustig gesprek kan uw ongenoegen soms al oplossen. Biedt dit gesprek geen oplossing dan kunt u contact openen met de onafhankelijke CKZ klachtenfunctionaris van Zorgbelang Brabant Zeeland. De onafhankelijk klachtenfunctionaris van Zorgbelang Brabant-Zeeland ondersteunt bij onvrede of klachten. Een onafhankelijk opererende klachtenfunctionaris bemiddelt op effectieve wijze bij klachten tussen zorgverlener en cliënt. Hij draagt bij aan het herstel van de relatie en het vertrouwen. Door in gesprek te gaan zonder oordeel zorgt de klachtenfunctionaris voor openheid en draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg. De inzet van een klachtenfunctionaris leidt in veel gevallen tot een oplossing en voorkomt daarmee verdere escalatie.
De klachtenfunctionaris van Zorgbelang Brabant-Zeeland is bereikbaar via:
Email: klachtenfunctionaris@zorgbelang-brabant.nl of tel: 0113- 203 200
Voor cliënten vanuit de WMO, BW:
Is uw klacht na bemiddeling van de klachtenfunctionaris nog niet naar tevredenheid opgelost, dan kunt u zich schriftelijk wenden tot de Klachten Commissie Zeeland. Zie voor meer informatie: Klachtencommissie Zeeland | Viazorg
Voor cliënten vanuit de WLZ:
Is uw klacht na bemiddeling van de klachtenfunctionaris nog niet naar tevredenheid opgelost, dan kunt u contact opnemen met de Geschillencommissie. Hieraan zijn wel kosten verbonden. Deze commissie geeft een bindend advies/uitspraak.
Contactinformatie: T: 070 – 3105310 of invullen contactformulier op de website https://www.degeschillencommissie.nl/. Vermeld bij contact met de Geschillencommissie de gegevens van CKZ. Zij zijn namens uw zorgverlener aangesloten bij de Geschillencommissie.
Vertrouwenspersoon:
Voor cliënten vanuit de WMO, BW en WLZ geldt onderstaande werkwijze:
Bent u niet tevreden bent over de wijze waarop uw zorgaanbieder u heeft bejegend of vindt u dat de zorg of ondersteuning te kort schiet en komt u er samen niet uit, dan kunt u zich wenden tot de onafhankelijke vertrouwenspersonen van Zorgbelang Brabant Zeeland.
Deze vertrouwenspersonen werken onafhankelijk. Zij luisteren, geven informatie en advies en bemiddelen in het belang van de cliënt waar nodig. Door de garantie van vertrouwelijkheid kan alles bespreekbaar worden gemaakt. Tevens kunnen zij ondersteunen bij een eventuele klachtenprocedure.
Wilt u in contact komen met een vertrouwenspersoon. Neem dan contact via telefoon nr.
013-5942170 of stuur een e-mail naar vpclienten@zorgbelang-brabant.nl
Klachten jeugd en vertrouwenspersoon:
Over Jeugdstem
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg of Veilig Thuis en daar vragen over heeft, kan bij hen terecht voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente.
Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van CKZ.
Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:
- geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
- ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
- geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
- draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;
Zo bereik je Jeugdstem
- Bel gratis naar 088 – 555 1000
- Chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.
Bijlage: CKZ Klachtenreglement V12